Losse verhalen Japan

2 juni 2018 - Hoorn, Nederland

In Japan slapen ze niet alleen staand in de metro of trein, maar ook in het winkelcentrum bij de massage stoelen. Ze gaan in de stoelen zitten en slapen daar zo een tijdje. Ik was dit aandachtig aan het bekijken. Toen begon er een mw. Te lachen en gebaarde uitnodigend. Er kwam een man aan met een koffer, doet zijn koffer in de daarvoor bestemde mand en doet zijn schoenen uit en gaat dan zitten. Ik heb mijn roommate gehaald en die zei kom op wij doen mee. De mw. Die mij uitnodigde keek te vreden en ging verder met genieten in de stoel. Ik kocht in een winkel eetstokjes, nou ze liepen buigend achter mij aan toen ik de winkel verliet. Kon nitchi wa, go sai mas en arigato zijn de woorden die ik regelmatig Gebruik: hallo, beleefdheids vorm en dank u. Dit vonden ze erg leuk en met een buigje maakte ik het compleet. In de metro of trein, praat je eigenlijk niet of heel zachtjes. Tellen van je terug gekregen geld doe je ook niet. Deze regels zijn snel op te pikken. Maar je merkt als jij het niet geheel goed doet dat ze het niet erg vinden en je willen helpen. Maar de regels zouden het strengste in TOKYO zijn, maar dit vond ik meevallen , niet opvallen. Het lijkt voor mij dat ze dit aan het loslaten zijn. Zo werd er regelmatig bij het terug geven van mijn geld toch geteld hoeveel zij mij teruggaven. En in de metro/tram word er steeds vaker gepraat. Wel wanneer je niet als een sardientje staat.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl